Mensa jest międzynarodowym stowarzyszeniem, zrzeszającym osoby o ilorazie inteligencji kwalifikującym do 2 górnych procent populacji. Mensa w Polsce powstała w 1989 roku. Pierwszą sesję testową poprowadził w Warszawie Ed Vincent, ówczesny dyrektor administracyjny Mensa International.
wtorek, 12 czerwca 2012
Ćwiczenia dla bystrzaków – seria Młody Einstein
- Przygotowane przez fachowców zajmujących się na co dzień pracą z dziećmi
- Program zawiera serie gier i ćwiczeń wspomagających rozwój dzieci oraz kształtujących poszczególne umiejętności
- Działa ogólnorozwojowo, wszechstronnie rozwija i utrwalają umiejętności
Alik – już idę do szkoły
Ten dydaktyczny multimedialny CD-ROM jest zespołem gier nauczających oraz odpowiednich metod poznawczych, które są ukierunkowane w stronę przyswojenia i powtórzenia podstawowej wiedzy i umiejętności, niezbędnych do pomyślnego rozpoczęcia pierwszych lat szkolnych dziecka.
Porusz umysł - program
Jest to program komputerowy wspomagający rozwój psychoruchowy dzieci i młodzieży. Kierowany jest do wszystkich w celu podniesienia umiejętności szkolnych, zapobiegania deficytom, osiągania sukcesów, podnoszenia motywacji do zdobywania wiedzy w sposób szybki i trwały. Ćwiczenia i zadania są formą treningu, który wydobywa potencjał intelektualny dziecka i rozwija go wszechstronnie.
Potęga rozumu - program
- symulacja 12 ciekawych problemów do rozwiązania
- wskazanie metod kreatywnego i niestandardowego rozwiązywania problemów
- nauka logicznego myślenia
- zwiększenie ilorazu inteligencji IQ,
- doskonały program dla uczniów, studentów i wszystkich tych, którzy chcą stawić czoła wymogom XXI wieku
Potęga rozumu dla dzieci
Zbiór wielu ciekawych i wciągających zagadek fabularnych. Każda zagadka to oddzielna historia, której pomyślne zakończenie zależy od inwencji gracza. W każdej łamigłówce dzieci mają do wykonania wciągające zadanie, wymagające pomysłowości, sprytu i inteligencji.
Zastosowanie programów komputerowych w rozwoju inteligencji dziecka
- Odpowiednio przygotowane Komputerowe Programy Inteligencji mogłyby służyć jako optymalny sposób dostarczania dziecku informacji z różnych dziedzin nauk, począwszy od nauki czytania, matematyki kończąc na pomnażaniu wiedzy z wszystkich dziedzin obejmujących szkolną edukację.
Przykładowe programy komputerowe:
Akademia Umysłu:
Akademia Umysłu to seria nowoczesnych programów edukacyjnych i gier rozwijających możliwości umysłu osób w każdym wieku. Skierowane są do wszystkich, którzy chcą rozwinąć kluczowe umiejętności intelektualne potrzebne w szkole czy w pracy zawodowej, a także zdobywać wiedzę w szybki i trwały sposób.
Programy z serii Akademia Umysłu to również bardzo dobra pomoc dla nauczycieli, pedagogów i psychologów pracujących z dziećmi i młodzieżą. Mogą stanowić nieocenioną pomoc dydaktyczną, np. jako element uzupełniający program zajęć terapeutycznych.
Akademia Umysłu - pamięć:
Sprawdzone metody i ćwiczenia, które wzmocnią i usprawnią Twój proces zapamiętywania. Dotychczas ukazały się dwie niezależne edycje tych programów. Są równorzędne pod względem trudności.
Akademia Umysłu - koncentracja
Sprawdzone metody i ćwiczenia, które rozwiną i wzmocnią Twoją umiejętność skupienia uwagi. Przeznaczone są dla dzieci, młodzieży, osób aktywnych zawodowo, jak również i dla seniorów – każdy znajdzie w nich coś dla siebie.
Akademia umysłu – szybkie czytanie
Sprawdzone metody i ćwiczenia, które polepszą Twoją sprawność czytania i przyswajania informacji. Przeznaczone są dla dzieci, młodzieży, osób aktywnych zawodowo, jak również i dla seniorów – każdy znajdzie w nich coś dla siebie.
Sztuczna Inteligencja – program Snikers
- Snikers 4.0 jest próbą stworzenia myślącego programu. Poprzez zastosowanie skomplikowanych algorytmów kojarzenia faktów, symulowania pamięci, generowania odpowiedzi program może być inteligentnym
- Snikers jest programem rozrywkowym mającym na celu rozmowę z ludźmi. Nasze wypowiedzi wypisujemy na klawiaturze, a wypowiedzi Snikersa możemy przeczytać na ekranie monitora
Sztuczna Inteligencja
Inteligencja Sztuczna – rozwiązywanie problemów sposobami wzorowanymi na naturalnych działaniach i procesach poznawczych człowieka za pomocą symulujących je programów komputerowych
Cztery kategorie pola działania sztucznej inteligencji:
- Systemy myślące jak ludzie
- Systemy działające jak ludzie
- Systemy myślące racjonalnie
- Systemy działające racjonalnie
I. Systemy myślące jak ludzie:
- uczynienie komputerów myślącymi – „maszyny z mózgiem”
- automatyzacja czynności, które zwykle uważamy za ludzkie myślenie, np. podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, uczenie się
II. Systemy działające jak ludzie:
- tworzenie maszyn mających funkcje, które wymagają inteligencji, jeśli są wykonywane przez człowieka
- badania, jak uczynić komputery zdolnymi do wykonywania rzeczy, które w tym momencie są lepiej wykonywane przez ludzi
III. Systemy myślące racjonalnie:
- badanie zdolności i procesów myślowych poprzez stosowanie modeli obliczeniowych
- badanie obliczeń, które czynią je zdolnymi do postrzegania, wnioskowania i działania
IV. Systemy działające racjonalnie:
- dziedzina badań mających na celu wyjaśnienie i emulację inteligentnego zachowania w terminach procesów obliczeniowych
- gałąź informatyki dotycząca automatyzacji inteligentnego zachowania
Jak rozwijać umysł dziecka?
Zadowolenie z siebie jest najważniejszą składową sukcesu w nauce
Wyrasta ono z zaufania do własnego umysłu, do jego możliwości przyswojenia sobie tego, co ważne
Każde dziecko ma wiele nie dostrzeżonych zalet i umiejętności
Zadaniem rodzica i nauczyciela jest odkryć ten niepowtarzalny potencjał i zrozumieć, jak bardzo są inteligentne
Konieczne jest :
- wzbudzać w dziecku ciekawość
- stymulować je do działania
- kierować jego edukacją, ale również pozostawiać miejsce na błędy i próby ich poprawy
Rozwiązywanie problemów przez dzieci
Najlepszym sposobem kształtowania postawy badawczej dziecka i rozwijania jego inteligencji jest rozwiązywanie przez nie problemów. Obowiązkiem nauczycieli i rodziców jest stwarzanie sytuacji, które umożliwią wykorzystanie już nabytych umiejętności w nowych problemowych sytuacjach.
Problem to zadanie wymagające pokonania jakiejś trudności o charakterze praktycznym lub teoretycznym przy udziale aktywności badawczej podmiotu.
Rozwiązywanie problemów może być czynnikiem integrującym różne elementy wielostronnego procesu edukacji. Szukanie odpowiedzi na pytania problemowe wywołuje u dziecka uczucie ciekawości i radości z pomyślnego rozwiązania.
Aktywność dziecka jest więc warunkiem efektywności jego uczenia się
Wyróżnia się kilka rodzajów aktywności:
percepcyjna
percepcyjno-motoryczna
umysłowa
emocjonalno-motywacyjna
Mowa i myślenie u dziecka wg Piageta
Jean Piaget (1896 - 1990)
Psycholog, biolog i epistemolog szwajcarski,
znany przede wszystkim z teorii rozwoju poznawczego, która zrewolucjonizowała sposób myślenia o dziecięcym umyśle
Piaget wyróżnił fazy rozwoju mowy i myślenia u dziecka:
Faza I – sensoryczno-motoryczna;
0-2 roku życia
dzieci zbierają doświadczenia dotyczące świata za pomocą zmysłów
Faza II – przedoperacyjna:
2-7 roku życia
uaktywnia się wyobraźnia dziecka
dziecko postrzega świat w sposób egocentryczny
Faza III – faza operacji konkretnej:
7-11 roku życia
dziecko pojmuje związki przyczynowo-skutkowe
nadal problemy z pojęciami abstrakcyjnymi
Faza IV – faza operacji formalnych
od 12 roku życia
dziecko zaczyna myśleć abstrakcyjnie
Jak inteligencja zanika z wiekiem
- Sprawność umysłu człowieka zmniejsza się w miarę starzenia
- Mózg osiąga swą największą moc miedzy 20 a 25 rokiem życia
- Większość umiejętności zawodowych zależy jednak od wieloletniego doświadczenia, dlatego też ludzie pozostają kompetentnymi pracownikami nawet po 60
- Osłabienie zdolności umysłowych daje o sobie znać w testach: Symbole Cyfr, Klocki i Porządkowanie Obrazków
Inteligencja a dziedziczenie
Psychologowie próbując odpowiedzieć na pytanie co jest ważniejsze w rozwoju psychicznym człowieka – dziedziczność czy środowisko, podzielili się na dwa obozy – natywistyczny i środowiskowy.
Natywiści
Psychika człowieka jest dziedzicznie zdeterminowana
Inteligencja nie poddaje się wpływom środowiska, jest niezmienna
Zwolennicy teorii środowiskowej
Psychika człowieka jest całkowicie wyznaczona przez wpływy środowiska
Zdolności umysłowe człowieka można dowolnie zmieniać i kształtować
Obecnie, istnieje wśród psychologów zgodność, co do tego, że oba czynniki, zarówno dziedziczność i środowisko, są niezbędne dla rozwoju psychicznego człowieka.
Argumenty przeciw testom inteligencji
Mierzą wyłącznie aktualne możliwości umysłowe człowieka, a nie jego potencjał
Nie wyjaśniają przyczyn zachowania intelektualnego
Zawierają często zadania, które wydają się mieć niewiele wspólnego z pomiarem zdolności umysłowych
Na wynik badania wpływ ma wiele innych czynników, takich jak poziom motywacji, dotychczasowe doświadczenie, praktyka w rozwiązywaniu testów
Argumenty przemawiające za testami inteligencji
- Mierzą one inteligencję ogólną, która charakteryzuje się względną stałością i odpowiedzialny jest za nią w głównej mierze czynnik genetyczny
- Ogrywają zasadniczą rolę w edukacji, pozwalają poznać indywidualne predyspozycje uczniów
- Ukazują związek między zdolnościami umysłowymi a szczególnymi predyspozycjami do wykonywania danego zawodu
- Umożliwiają nam zrozumienie natury różnic w myśleniu pomiędzy ludźmi
Matryce Ravena
Dzięki temu testowi uzyskuje się informacje o wartości u danej osoby - tzw. czynnika g, ogólnego czynnika inteligencji.
Skala Wechslera
Zawiera zarówno testy werbalne, jak i niewerbalne, angażuje rożne funkcje intelektualne – umożliwia wszechstronną diagnozę intelektu, z uwzględnieniem różnic wewnętrznych danej osoby
Skala Inteligencji Wechslera dzieci
WISC-R składa się z sześciu testów słownych (Wiadomości, Podobieństwa, Arytmetyka, Słownik, Rozumienie oraz Powtarzanie Cyfr jako test zastępczy) i sześciu testów bezsłownych (Uzupełnianie Obrazków, Porządkowanie Obrazków, Wzory z Klocków, Układanki, Kodowanie oraz Labirynty jako test zastępczy)
Skala Inteligencji Wechslera dorośli
WAIS-R(PL) składa się z sześciu testów słownych (Wiadomości, Powtarzanie Cyfr, Słownik, Arytmetyka, Rozumienie, Podobieństwa) oraz pięciu testów bezsłownych (Braki w Obrazkach, Porządkowanie Obrazków, Klocki, Układanki, Symbole Cyfr). Wyniki surowe w poszczególnych testach zamienia się na wyniki przeliczone (dla każdej grupy wieku jest oddzielna tabela przeliczeniowa), a następnie oblicza się ilorazy inteligencji w Skalach Słownej, Bezsłownej i Pełnej oraz w czynnikach: Rozumienie Werbalne, Organizacja Percepcyjna, Pamięć i Odporność na Dystraktory.
Testy pomysłowości
Wymyślanie niezwykłych zastosowań przedmiotów
Podawanie konsekwencji niezwykłych wydarzeń
Np. „Test Niezwykłych Zastosowań” wprowadzony przez Torrance’a
Przykładowe pytanie
„Co by było, gdyby ludzie przestali potrzebować snu?”
Znajomość reguł społecznych
Bada się ją najczęściej w sposób werbalny
Ocena lub właściwe sposoby postępowania w określonych sytuacjach
np.: test „Rozumienie” ze skal Wechslera
Przykład zadania:
"Co powinieneś zrobić, gdy znajdziesz w sklepie czyjś portfel lub notes?”
„Dlaczego powinno się dotrzymywać obietnicy?”
Percepcja społeczna
Zadania badające zdolność do trafnego spostrzegania innych ludzi
Rozpoznawanie treści społecznych przedstawionych na rysunkach lub fotografiach
Np.: „Test Twarzy”, test „Grupowanie Form Ekspresji”
Przykład zadania:
Rozpoznaj emocje
Testy przestrzenne
Materiał zadań stanowią rysunki przedstawiające perpektywicznie układy trójwymiarowe z klocków
Np.: test „Piramidy z Klocków”, testy „Wyobraźnia przestrzenna”
Przykład zadania:
Poniżej widzisz widoki z 3 stron
tej samej figury przestrzennej
zbudowanej z sześcianików.
Narysuj figurę przestrzenną.
Testy analizy i syntezy wzrokowej
Wymagają od badanego wyodrębnianie części w złożonych układach
Np.: test „Szybkość i Dokładność Biurowa”, „Identyczne formy”, „Szybkość postrzegania”
Przykład zadania:
Szyfry
Są to zadania wymagające rozkodowywania szyfrów
Przykład zadania
S T O L I C A A M A R A N T
2 1 8 4 3 7 9 9 5 9 6 9 0 1
STAROSTA
……………
Odpowiedź: 21968219
Analogie werbalne
Pomiar zdolności abstrakcyjno – logicznych – czyli rozumowania na materiale abstrakcyjnym, jakie stanowią relacje, pojęcia i sądy
Analogie werbalne:
Zadania najczęściej stosowane w testach zdolności
Znajdują się w większości wielowymiarowych skal
Przykład zadania
Badany ma za zadanie uzupełnić analogie, np.:
Narzędzie – młotek
- Stół – krzesło
- Zabawka – lalka
- Broń – żelazo
- Kołatka – dzwonek
Testy rozumowania
Tekstowe zadania arytmetyczne, przypominające zadania z podręczników szkolnych
Wchodzą w skład skal Wechslera i OTK
Przykład zadania
Wskaż liczbę należącą do tej samej grupy co trzy podane:
6; 183; 426
180 46 8 163
(odpowiedź: 180 – liczby podzielne przez 3)
Testy rachunkowe
Wymagają od badanego wykonywania działań arytmetycznych
Mogą mieć charakter otwarty, ale częściej badanemu podaje się odpowiedzi do wyboru
Np. Test „Uzdolnienia Rachunkowe”, część arytmetyczna testu Wechslera
Przykład zadania
Badany ma tak połączyć pewne liczby i znaki, aby tworzyły zapis działania, którego wynik będzie stanowił poszukiwaną poprawną odpowiedź (wybraną z kilku podanych), np.:
1; 8; 9; +; -;
Potencjalne wyniki: 0; 3; 8; 9; 18
Odpowiedź: 1 + 8 – 9 = 0
Testy płynności werbalnej
Badany podaje w stosunkowo niewielkim czasie jak największą liczbę słów spełniających określone wymagania
Przykład zadania
Znajdź słowo, które będzie stanowiło zakończenie pierwszego, a początek drugiego:
PRZY (…) TANG
Odpowiedź: MUS
Testy słownikowe
- Sprawdzają znajomość znaczeń słów
- Najczęściej mają postać zadań zamkniętych, np. część werbalna testu OTK (Ogólny Test Klasyfikacyjny), „Test znajomości słów”, test „Słownik” ze skal Wechslera
Przykład zadania
Które z poniższych słów oznacza coś przeciwnego niż słowo OSPAŁY?
- Niewrażliwy
- Smutny
- Energiczny
- Zdrowy
Testy stosowane do pomiaru inteligencji
W zależności od tego, jakie składowe inteligencji chcemy badać, stosujemy odpowiednio dobrane testy.
W kolejnych postach przedstawimy różne rodzaje testów stosowanych do pomiaru inteligencji.
W kolejnych postach przedstawimy różne rodzaje testów stosowanych do pomiaru inteligencji.
Narzędzia testowania
1. Krótka Skala Inteligencji M. Choynowskiego - test umożliwiający sprawdzenie rozumienia przez dziecko prostych zjawisk oraz nabytego w szkole i poza nią zasobu wiadomości z życia codziennego.
2. Test Piętnastu Słów A. Reya - badający zdolność do bezpośredniego zapamiętywania i ogólnie sprawności pamięciowej.
3. Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej - pozwalający na ocenę cech jawnego zachowania się w 5 kategoriach: motywacji do nauki szkolnej, zachowania antyspołecznego, przyhamowania, uspołecznienia i zainteresowań seksualnych.
4. Ogólny Test Klasyfikacyjny (polska adaptacja Army General Classyfication, do badania trzech głównych czynników inteligencji: rozumienia słownego, rozumowania ilościowego i wyobraźni przestrzennej.
5. Test Znajomości Słów M. Choynowskiego, badający zasób rozumianych słów.
6. Test Wiadomości Podstawowych do pomiaru ogólnego zasobu wiadomości z życia i kultury.
7. Myślenie Techniczne (polska adaptacja testu K. Benetta), papierowy test uzdolnienia mechanicznego.
8. Szybkość i Dokładność spostrzegania G. Grimsleya, F.L. Rucha i N.D. Warrena, mierzący zdolności szybkiego i dokładnego spostrzegania drobnych szczegółów lub różnic w materiale pisanym lub drukowanym.
9. Test Kwadratów, badający uzdolnienia przestrzenne, którego pierwowzorem były Figury Rybakowa.
10. Inwentarz Osobowości H.J. Eysencka, przeznaczony do pomiaru 2 czynników: neurotyczności i ekstrawersji - introwersji.
11. Skala Temperamentów L.L. Thurstone'a (adaptacja Thurstone Temperament Schedule) do pomiaru następujących cech temperamentu
Diagnoza inteligencji
Do dyspozycji diagnostyki mamy wiele skal pozwalających zmierzyć poziom funkcjonowania dzieci i młodzieży w obszarach ujętych w diagnozie inteligencji:
- Skalę Iny Uzgiris i J.Mc.V. Hunta.
- Skalę pomiaru Inteligencji Małych Dzieci.
- Skalę Stanforda-Bineta.
- Skalę D. Wechslera do pomiaru inteligencji.
- Skalę Snijders-Oomen.
- Skalę R.G. Litera.
Co wspólnego z inteligencja maja poradnie psychologiczno - pedagogiczne?
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne:
- Poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym w resorcie edukacji zajmują się przede wszystkim publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne podlegające kuratoriom oświaty
- Możliwość korzystania z ich usług jest dobrowolna i bezpłatna
- Funkcjonują one na terenie całego kraju i obejmują swym działaniem dzieci i młodzież w wieku od 0 - 19 lat, ich rodziców lub opiekunów oraz nauczycieli i wychowawców
- Celem pracy poradni jest wspomaganie właściwego rozwoju i efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz udzielenie dzieciom i młodzieży, ich rodzicom lub opiekunom, nauczycielom i wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej
Diagnoza w poradni:
- Zastosowanie swoje znajduje ona nie tylko w pracy pedagoga, psychologa, logopedy czy innego specjalisty w zakresie pomocy i poradnictwa
- Jest niezbędna do oceny prawidłowego funkcjonowania jednostki na różnych etapach jej życia i rozwoju
- Dobra, rzetelna, obiektywna, skrupulatna i fachowa diagnoza to podstawa jakichkolwiek działań pedagogicznych skierowanych na dziecko, nastolatka czy osobę dorosłą
Dwuczynnikowa koncepcja inteligencji
Dwuczynnikowa koncepcja inteligencji:
- pierwszym psychologiem który zastosował analizę czynnikową był Charles Spearman (1904)
- czynnik g – inteligencja ogólna, bystrość umysłu w nowych sytuacjach
- czynnik s - odpowiedzialny za specyficzne zdolności człowieka
Inteligencja płynna i skrystalizowana
Inteligencja płynna:
utożsamiana jest ze zdolnością wrodzoną i niewyuczoną
określa ona podstawowe i fundamentalne możliwości danej osoby w zakresie przetwarzania informacji
ujawnia się w testach inteligencji polegających przede wszystkim na rozwiązywaniu zadań niewerbalnych
Inteligencja skrystalizowana
obejmuje wiedzę nabytą przez daną osobę
wykazuje się ją w mniejszym stopniu testami niewerbalnymi a w większym np. testami słownikowymi lub testami na zrozumienie tekstu pisanego
w rozwoju inteligencji skrystalizowanej kluczową rolę odgrywa kontekst kulturowy, środowisko i wychowanie
Rodzaje inteligencji
Inteligencja emocjonalna
- Zdolność do postrzegania cudzych emocji
- Zdolność do wyrażania własnych emocji
- Korzystanie z emocji w procesie rozwiązywania problemów i myślenia
- Regulacja swoich stanów emocjonalnych
Inteligencja społeczna
- Stosowny dobór zachowania i sposobu komunikacji
- Umiejętność radzenia sobie z kontaktami interpersonalnymi
- Łatwość współdziałania z ludźmi
Inteligencja praktyczna
- Umiejętność uczenia się na własnych doświadczeniach
- Zdolność do rozwiązywania problemów mocno osadzonych w kontekście
Subskrybuj:
Posty (Atom)