wtorek, 12 czerwca 2012

Stowarzyszenie Mensa


Mensa jest międzynarodowym stowarzyszeniem, zrzeszającym osoby o ilorazie inteligencji kwalifikującym do 2 górnych procent populacji. Mensa w Polsce powstała w 1989 roku. Pierwszą sesję testową poprowadził w Warszawie Ed Vincent, ówczesny dyrektor administracyjny Mensa International.






Ćwiczenia dla bystrzaków – seria Młody Einstein



  • Przygotowane przez fachowców  zajmujących się na co dzień pracą z dziećmi
  • Program zawiera serie gier i ćwiczeń wspomagających rozwój dzieci oraz kształtujących poszczególne umiejętności
  • Działa ogólnorozwojowo, wszechstronnie rozwija i utrwalają umiejętności




Alik – już idę do szkoły




Ten dydaktyczny multimedialny CD-ROM jest zespołem gier nauczających oraz odpowiednich metod poznawczych, które są ukierunkowane w stronę przyswojenia i powtórzenia podstawowej wiedzy i umiejętności, niezbędnych do pomyślnego rozpoczęcia pierwszych lat szkolnych dziecka.




Porusz umysł - program


Jest to program komputerowy wspomagający rozwój psychoruchowy dzieci i młodzieży. Kierowany jest do wszystkich w celu podniesienia umiejętności szkolnych, zapobiegania deficytom, osiągania sukcesów, podnoszenia motywacji do zdobywania wiedzy w sposób szybki i trwały. Ćwiczenia i zadania są formą treningu, który wydobywa potencjał intelektualny dziecka i rozwija go wszechstronnie.






Potęga rozumu - program




  • symulacja 12 ciekawych problemów do rozwiązania
  • wskazanie metod kreatywnego i niestandardowego rozwiązywania problemów
  • nauka logicznego myślenia
  • zwiększenie ilorazu inteligencji IQ, 
  • doskonały program dla uczniów, studentów i wszystkich tych, którzy chcą stawić czoła wymogom XXI wieku

Potęga rozumu dla dzieci

Zbiór wielu ciekawych i wciągających zagadek fabularnych. Każda zagadka to oddzielna historia, której pomyślne zakończenie zależy od inwencji gracza. W każdej łamigłówce dzieci mają do wykonania wciągające zadanie, wymagające pomysłowości, sprytu i inteligencji.





Zastosowanie programów komputerowych w rozwoju inteligencji dziecka


    • Odpowiednio przygotowane Komputerowe Programy Inteligencji mogłyby służyć jako optymalny sposób dostarczania dziecku informacji z różnych dziedzin nauk, począwszy od nauki czytania, matematyki kończąc na pomnażaniu wiedzy z wszystkich dziedzin obejmujących szkolną edukację. 

    Przykładowe  programy  komputerowe:

    Akademia Umysłu:

    Akademia Umysłu to seria nowoczesnych programów edukacyjnych i gier rozwijających możliwości umysłu osób w każdym wieku. Skierowane są do wszystkich, którzy chcą rozwinąć kluczowe umiejętności intelektualne potrzebne w szkole czy w pracy zawodowej, a także zdobywać wiedzę w szybki i trwały sposób.
    Programy z serii Akademia Umysłu to również bardzo dobra pomoc dla nauczycieli, pedagogów i psychologów pracujących z dziećmi i młodzieżą. Mogą stanowić nieocenioną pomoc dydaktyczną, np. jako element uzupełniający program zajęć terapeutycznych.

    Akademia Umysłu - pamięć:

    Sprawdzone metody i ćwiczenia, które wzmocnią i usprawnią Twój proces zapamiętywania. Dotychczas ukazały się dwie niezależne edycje tych programów. Są równorzędne pod względem trudności.

    Akademia Umysłu - koncentracja

    Sprawdzone metody i ćwiczenia, które rozwiną i wzmocnią Twoją umiejętność skupienia uwagi. Przeznaczone są dla dzieci, młodzieży, osób aktywnych zawodowo, jak również i dla seniorów – każdy znajdzie w nich coś dla siebie.

    Akademia umysłu – szybkie czytanie

    Sprawdzone metody i ćwiczenia, które polepszą Twoją sprawność czytania i przyswajania informacji. Przeznaczone są dla dzieci, młodzieży, osób aktywnych zawodowo, jak również i dla seniorów – każdy znajdzie w nich coś dla siebie.







    Sztuczna Inteligencja – program Snikers



    • Snikers 4.0 jest próbą stworzenia myślącego programu. Poprzez zastosowanie skomplikowanych algorytmów kojarzenia faktów, symulowania pamięci, generowania odpowiedzi program może być inteligentnym


    •  Snikers jest programem rozrywkowym mającym na celu rozmowę z ludźmi. Nasze wypowiedzi wypisujemy na klawiaturze, a wypowiedzi Snikersa możemy przeczytać na ekranie monitora







    Sztuczna Inteligencja


    Inteligencja Sztuczna – rozwiązywanie problemów sposobami wzorowanymi na naturalnych działaniach i procesach poznawczych człowieka za pomocą symulujących je programów komputerowych

    Cztery kategorie pola działania sztucznej inteligencji:
    • Systemy myślące jak ludzie
    • Systemy działające jak ludzie
    • Systemy myślące racjonalnie
    • Systemy działające racjonalnie
    I. Systemy myślące jak ludzie:

    • uczynienie komputerów myślącymi – „maszyny z mózgiem”
    • automatyzacja czynności, które zwykle uważamy za ludzkie myślenie, np. podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, uczenie się

    II. Systemy działające jak ludzie:

    • tworzenie maszyn mających funkcje, które wymagają inteligencji, jeśli są wykonywane przez człowieka
    • badania, jak uczynić komputery zdolnymi do wykonywania rzeczy, które w tym momencie są lepiej wykonywane przez ludzi

    III. Systemy myślące racjonalnie:

    • badanie zdolności i procesów myślowych poprzez stosowanie modeli obliczeniowych
    • badanie obliczeń, które czynią je zdolnymi do postrzegania, wnioskowania i działania

    IV. Systemy działające racjonalnie:

    • dziedzina badań mających na celu wyjaśnienie i emulację inteligentnego zachowania w terminach procesów obliczeniowych
    • gałąź informatyki dotycząca automatyzacji inteligentnego zachowania





    Jak rozwijać umysł dziecka?


    Zadowolenie z siebie jest najważniejszą składową sukcesu w nauce

    Wyrasta ono z zaufania do własnego umysłu, do jego możliwości przyswojenia sobie tego, co ważne

    Każde dziecko ma wiele nie dostrzeżonych zalet i umiejętności

    Zadaniem rodzica i nauczyciela jest odkryć ten niepowtarzalny potencjał i zrozumieć, jak bardzo są inteligentne 

    Konieczne jest :

    • wzbudzać w dziecku ciekawość
    • stymulować je do działania
    • kierować jego edukacją, ale również pozostawiać miejsce na błędy i próby ich poprawy

    Rozwiązywanie problemów przez dzieci


    Najlepszym sposobem kształtowania postawy badawczej dziecka i rozwijania jego inteligencji jest  rozwiązywanie przez nie problemów. Obowiązkiem nauczycieli i rodziców jest stwarzanie sytuacji, które umożliwią wykorzystanie już nabytych umiejętności w nowych problemowych sytuacjach.


    Problem to zadanie wymagające pokonania jakiejś trudności o charakterze praktycznym lub teoretycznym przy udziale aktywności badawczej podmiotu.



    Rozwiązywanie problemów może być czynnikiem integrującym różne elementy wielostronnego procesu edukacji. Szukanie odpowiedzi na pytania problemowe wywołuje u dziecka uczucie ciekawości i radości z pomyślnego rozwiązania.

    Aktywność dziecka jest więc warunkiem efektywności jego uczenia się

    Wyróżnia się kilka rodzajów aktywności:

    percepcyjna

    percepcyjno-motoryczna

    umysłowa

    emocjonalno-motywacyjna


    Mowa i myślenie u dziecka wg Piageta

     Jean Piaget (1896 - 1990)

    Psycholog, biolog i epistemolog szwajcarski,
    znany przede wszystkim z teorii rozwoju poznawczego, która zrewolucjonizowała sposób myślenia o dziecięcym umyśle


    Piaget wyróżnił fazy rozwoju mowy i myślenia u dziecka:

    Faza I – sensoryczno-motoryczna;

    0-2 roku życia
    dzieci zbierają doświadczenia dotyczące świata za pomocą zmysłów


    Faza II – przedoperacyjna:

    2-7 roku życia
    uaktywnia się wyobraźnia dziecka
    dziecko postrzega świat w sposób egocentryczny


    Faza III – faza operacji konkretnej:

    7-11 roku życia
    dziecko pojmuje związki przyczynowo-skutkowe
    nadal problemy z pojęciami abstrakcyjnymi

    Faza IV – faza operacji formalnych

    od 12 roku życia
    dziecko zaczyna myśleć abstrakcyjnie




    Jak inteligencja zanika z wiekiem



    • Sprawność umysłu człowieka zmniejsza się w miarę starzenia
    • Mózg osiąga swą największą moc miedzy 20 a 25 rokiem życia
    • Większość umiejętności zawodowych zależy jednak od wieloletniego doświadczenia, dlatego też ludzie pozostają kompetentnymi pracownikami nawet po 60
    • Osłabienie zdolności umysłowych daje o sobie znać w testach: Symbole Cyfr, Klocki i Porządkowanie Obrazków


    Skala ilorazu inteligencji


    Inteligencja a dziedziczenie





    Psychologowie próbując odpowiedzieć na pytanie co jest ważniejsze w rozwoju psychicznym człowieka – dziedziczność czy środowisko, podzielili się na dwa obozy – natywistyczny i środowiskowy.



    Natywiści

    Psychika człowieka jest dziedzicznie zdeterminowana

    Inteligencja nie poddaje się wpływom środowiska, jest niezmienna

    Zwolennicy teorii środowiskowej

    Psychika człowieka jest całkowicie wyznaczona przez wpływy środowiska

    Zdolności umysłowe człowieka można dowolnie zmieniać i kształtować



    Obecnie, istnieje wśród psychologów zgodność, co do tego, że oba czynniki, zarówno dziedziczność i środowisko, są niezbędne dla rozwoju psychicznego człowieka.



     +

    Argumenty przeciw testom inteligencji


    Mierzą wyłącznie aktualne możliwości umysłowe człowieka, a nie jego potencjał

    Nie wyjaśniają przyczyn zachowania intelektualnego

    Zawierają często zadania, które wydają się mieć niewiele wspólnego z pomiarem zdolności umysłowych

    Na wynik badania wpływ ma wiele innych czynników, takich jak poziom motywacji, dotychczasowe doświadczenie, praktyka w rozwiązywaniu testów

    Argumenty przemawiające za testami inteligencji




    • Mierzą one inteligencję ogólną, która charakteryzuje się względną stałością i odpowiedzialny jest za nią w głównej mierze czynnik genetyczny



    • Ogrywają zasadniczą rolę w edukacji, pozwalają poznać indywidualne predyspozycje uczniów



    • Ukazują związek między zdolnościami umysłowymi a szczególnymi predyspozycjami do wykonywania danego zawodu

    • Umożliwiają nam zrozumienie natury różnic w myśleniu pomiędzy ludźmi

    Matryce Ravena


    Dzięki temu testowi uzyskuje się informacje o wartości u danej osoby - tzw. czynnika g, ogólnego czynnika inteligencji.



    Skala Wechslera


    Zawiera zarówno testy werbalne, jak i niewerbalne, angażuje rożne funkcje intelektualne – umożliwia wszechstronną  diagnozę intelektu, z uwzględnieniem różnic wewnętrznych danej osoby

    Skala Inteligencji Wechslera dzieci




    WISC-R składa się z sześciu testów słownych (Wiadomości, Podobieństwa, Arytmetyka, Słownik, Rozumienie oraz Powtarzanie Cyfr jako test zastępczy) i sześciu testów bezsłownych (Uzupełnianie Obrazków, Porządkowanie Obrazków, Wzory z Klocków, Układanki, Kodowanie oraz Labirynty jako test zastępczy)

    Skala Inteligencji Wechslera dorośli




    WAIS-R(PL) składa się z sześciu testów słownych (Wiadomości, Powtarzanie Cyfr, Słownik, Arytmetyka, Rozumienie, Podobieństwa) oraz pięciu testów bezsłownych (Braki w Obrazkach, Porządkowanie Obrazków, Klocki, Układanki, Symbole Cyfr). Wyniki surowe w poszczególnych testach zamienia się na wyniki przeliczone (dla każdej grupy wieku jest oddzielna tabela przeliczeniowa), a następnie oblicza się ilorazy inteligencji w Skalach Słownej, Bezsłownej i Pełnej oraz w czynnikach: Rozumienie Werbalne, Organizacja Percepcyjna, Pamięć i Odporność na Dystraktory.

    Testy pomysłowości


    Wymyślanie niezwykłych zastosowań przedmiotów
    Podawanie konsekwencji niezwykłych wydarzeń
    Np. „Test Niezwykłych Zastosowań” wprowadzony przez Torrance’a

    Przykładowe pytanie

    „Co by było, gdyby ludzie przestali potrzebować snu?”


    Testy interpretacji


    Przedstawia się badanemu wieloznaczny materiał prosząc o podanie jego potencjalnego znaczenia

    Przykład zadania:

    Interpretacja plam Rorschacha






    Znajomość reguł społecznych


    Bada się ją najczęściej w sposób werbalny

    Ocena lub właściwe sposoby postępowania w określonych sytuacjach

    np.: test „Rozumienie” ze skal Wechslera


    Przykład zadania:


    "Co powinieneś zrobić, gdy znajdziesz w sklepie czyjś portfel lub notes?”

    „Dlaczego powinno się dotrzymywać obietnicy?”

    Percepcja społeczna


    Zadania badające zdolność do trafnego spostrzegania innych ludzi
    Rozpoznawanie treści społecznych przedstawionych na rysunkach lub fotografiach
    Np.: „Test Twarzy”, test „Grupowanie Form Ekspresji”

    Przykład zadania:


    Rozpoznaj emocje



    Testy przestrzenne


    Materiał zadań stanowią rysunki przedstawiające perpektywicznie układy trójwymiarowe z klocków

    Np.: test „Piramidy z Klocków”, testy „Wyobraźnia przestrzenna”

    Przykład zadania:

    Poniżej widzisz widoki z 3 stron
    tej samej figury przestrzennej
    zbudowanej z sześcianików.
    Narysuj figurę przestrzenną.

    Testy analizy i syntezy wzrokowej



    Wymagają od badanego wyodrębnianie części w złożonych układach

    Np.: test „Szybkość i Dokładność Biurowa”, „Identyczne formy”, „Szybkość postrzegania”

    Przykład zadania:





    Szyfry


    Są to zadania wymagające rozkodowywania szyfrów

    Przykład zadania


    S T O L I C A A M A R A N T
    2 1  8 4  3 7 9 9  5  9 6  9 0  1

    STAROSTA
    ……………

    Odpowiedź: 21968219

    Analogie werbalne


    Pomiar zdolności abstrakcyjno – logicznych – czyli rozumowania na materiale abstrakcyjnym, jakie stanowią relacje, pojęcia i sądy

    Analogie werbalne:
    Zadania najczęściej stosowane w testach zdolności
    Znajdują się w większości wielowymiarowych skal

    Przykład zadania


    Badany ma za zadanie uzupełnić analogie, np.:

    Narzędzie – młotek


    1. Stół – krzesło
    2. Zabawka – lalka
    3. Broń – żelazo
    4. Kołatka – dzwonek


    Testy rozumowania


    Tekstowe zadania arytmetyczne, przypominające zadania z podręczników szkolnych
    Wchodzą w skład skal Wechslera i OTK

    Przykład zadania
    Wskaż liczbę należącą do tej samej grupy co trzy podane:

    6; 183; 426

    180  46  8  163

    (odpowiedź: 180 – liczby podzielne przez 3)


    Testy rachunkowe


    Wymagają od badanego wykonywania działań arytmetycznych
    Mogą mieć charakter otwarty, ale częściej badanemu podaje się odpowiedzi do wyboru
    Np. Test „Uzdolnienia Rachunkowe”, część arytmetyczna testu Wechslera

    Przykład zadania


    Badany ma tak połączyć pewne liczby i znaki, aby tworzyły zapis działania, którego wynik będzie stanowił poszukiwaną poprawną odpowiedź (wybraną z kilku podanych), np.:

    1; 8; 9; +; -;

    Potencjalne wyniki: 0; 3; 8; 9; 18

    Odpowiedź: 1 + 8 – 9 = 0

    Testy płynności werbalnej


    Badany podaje w stosunkowo niewielkim czasie jak największą liczbę słów spełniających określone wymagania

    Przykład zadania


    Znajdź słowo, które będzie stanowiło zakończenie pierwszego, a początek drugiego:

    PRZY (…) TANG

    Odpowiedź: MUS

    Testy słownikowe


    • Sprawdzają znajomość znaczeń słów
    • Najczęściej mają postać zadań zamkniętych, np. część werbalna testu OTK (Ogólny Test Klasyfikacyjny), „Test znajomości słów”, test „Słownik” ze skal Wechslera


    Przykład zadania


    Które z poniższych słów oznacza coś przeciwnego niż słowo OSPAŁY?


    1. Niewrażliwy
    2. Smutny
    3. Energiczny
    4. Zdrowy




    Testy stosowane do pomiaru inteligencji

    W zależności od tego, jakie składowe inteligencji chcemy badać, stosujemy odpowiednio dobrane testy.
    W kolejnych postach przedstawimy różne rodzaje testów stosowanych do pomiaru inteligencji.

    Narzędzia testowania


    1. Krótka Skala Inteligencji M. Choynowskiego - test umożliwiający sprawdzenie rozumienia przez dziecko prostych zjawisk oraz nabytego w szkole i poza nią zasobu wiadomości z życia codziennego.
    2. Test Piętnastu Słów A. Reya - badający zdolność do bezpośredniego zapamiętywania i ogólnie sprawności pamięciowej.
    3. Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej - pozwalający na ocenę cech jawnego zachowania się w 5 kategoriach: motywacji do nauki szkolnej, zachowania antyspołecznego, przyhamowania, uspołecznienia i zainteresowań seksualnych.
    4. Ogólny Test Klasyfikacyjny (polska adaptacja Army General Classyfication, do badania trzech głównych czynników inteligencji: rozumienia słownego, rozumowania ilościowego i wyobraźni przestrzennej.
    5. Test Znajomości Słów M. Choynowskiego, badający zasób rozumianych słów.
    6. Test Wiadomości Podstawowych do pomiaru ogólnego zasobu wiadomości z życia i kultury.
    7. Myślenie Techniczne (polska adaptacja testu K. Benetta), papierowy test uzdolnienia mechanicznego.
    8. Szybkość i Dokładność spostrzegania G. Grimsleya, F.L. Rucha i N.D. Warrena, mierzący zdolności szybkiego i dokładnego spostrzegania drobnych szczegółów lub różnic w materiale pisanym lub drukowanym.
    9. Test Kwadratów, badający uzdolnienia przestrzenne, którego pierwowzorem były Figury Rybakowa.
    10. Inwentarz Osobowości H.J. Eysencka, przeznaczony do pomiaru 2 czynników: neurotyczności i ekstrawersji - introwersji.
    11. Skala Temperamentów L.L. Thurstone'a (adaptacja Thurstone Temperament Schedule) do pomiaru następujących cech temperamentu

    Diagnoza inteligencji


    Do dyspozycji diagnostyki mamy wiele skal pozwalających zmierzyć poziom funkcjonowania dzieci i młodzieży w obszarach ujętych w diagnozie inteligencji:

    • Skalę Iny Uzgiris i J.Mc.V. Hunta.
    • Skalę pomiaru Inteligencji Małych Dzieci.
    • Skalę Stanforda-Bineta.
    • Skalę D. Wechslera do pomiaru inteligencji.
    • Skalę Snijders-Oomen.
    • Skalę R.G. Litera.


    Co wspólnego z inteligencja maja poradnie psychologiczno - pedagogiczne?


    Poradnie psychologiczno-pedagogiczne:


    • Poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym w resorcie edukacji zajmują się przede wszystkim publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne podlegające kuratoriom oświaty
    •  Możliwość korzystania z ich usług jest dobrowolna i bezpłatna
    • Funkcjonują one na terenie całego kraju i obejmują swym działaniem dzieci i młodzież w wieku od 0 - 19 lat, ich rodziców lub opiekunów oraz nauczycieli i wychowawców
    • Celem pracy poradni jest wspomaganie właściwego rozwoju i efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, pomoc uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz udzielenie dzieciom i młodzieży, ich rodzicom lub opiekunom, nauczycielom i wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej

    Diagnoza w poradni:

    • Zastosowanie swoje znajduje ona nie tylko w pracy pedagoga, psychologa, logopedy czy innego specjalisty w zakresie pomocy i poradnictwa
    • Jest niezbędna do oceny prawidłowego funkcjonowania jednostki na różnych etapach jej życia i rozwoju
    • Dobra, rzetelna, obiektywna, skrupulatna i fachowa diagnoza to podstawa jakichkolwiek działań pedagogicznych skierowanych na dziecko, nastolatka czy osobę dorosłą

    Dwuczynnikowa koncepcja inteligencji


    Dwuczynnikowa koncepcja inteligencji:


    • pierwszym psychologiem który zastosował analizę czynnikową był Charles Spearman (1904)
    • czynnik g – inteligencja ogólna, bystrość umysłu w nowych sytuacjach
    • czynnik s - odpowiedzialny za specyficzne zdolności człowieka


    Inteligencja płynna i skrystalizowana


    Inteligencja płynna:

    utożsamiana jest ze zdolnością wrodzoną i niewyuczoną
    określa ona podstawowe i fundamentalne możliwości danej osoby w zakresie przetwarzania informacji
    ujawnia się w testach inteligencji polegających przede wszystkim na rozwiązywaniu zadań niewerbalnych


    Inteligencja skrystalizowana

    obejmuje wiedzę nabytą przez daną osobę
    wykazuje się ją w mniejszym stopniu testami niewerbalnymi a w większym np. testami słownikowymi lub testami na zrozumienie tekstu pisanego
    w rozwoju inteligencji skrystalizowanej kluczową rolę odgrywa kontekst kulturowy, środowisko i wychowanie



    Rodzaje inteligencji


    Inteligencja emocjonalna

    • Zdolność do postrzegania cudzych emocji
    • Zdolność do wyrażania własnych emocji
    • Korzystanie z emocji w procesie rozwiązywania problemów i myślenia
    • Regulacja swoich stanów emocjonalnych

    Inteligencja społeczna
    • Stosowny dobór zachowania i sposobu komunikacji
    • Umiejętność radzenia sobie z kontaktami interpersonalnymi
    • Łatwość współdziałania z ludźmi
    Inteligencja praktyczna
    • Umiejętność uczenia się na własnych doświadczeniach
    • Zdolność do rozwiązywania problemów mocno osadzonych w kontekście